Followers

Saya Bersalah



Semua orang mesti takut buat salah kan? same with me. Ada ke orang yang tak takut bila dah buat salah. Contoh macam tak siapkan esaimen ke, patahkan pen kawan ke, dan macam macam lagi. Tu dikira kesalahan kecik je kan. Mungkin boleh diselesaikan dengan mintak maaf atau ganti je pen baru.


Tapi kalau dah buat salah yang lebih besar macam mana? Mintak simpang empatpuluhempat.


I am a person bila dah buat salah, rasa macam tak tenang gila. Kadang-kadang tu walaupun tak bersalah dan hanya dituduh bersalah, tapi tetap rasa tak tenang. Rasa nak lari dari semua orang. Nak pindah rumah, nak berhenti u dan macam macam lagi benda bodoh yang terlintas kat kepala otak ni. Padahal bila fikir elok elok, ada jalan penyelesaian yang lebih bagus dan benda tu pasti akan berlalu.


When i'm mula mula masuk u, masa tu bodoh bodoh lagi kan. Baru masuk u la katakan. Duduk tempat orang, rasa macam kerdil gila. Then disebabkan saya pernah join Pancaragam masa sekolah dulu dan tahu main Clarinet, i'm selected untuk perform masa Pesta Konvokesyen.


Masa tu setiap malam kena berlatih dan berlatih dengan orang orang yang lebih expert, rasa macam kerdil gila. Tambah pulak dah dua tahun tinggalkan Clarinet tu, dengan not pun semua dah tak ingat. Dua kali kerdil dah.



Bila setiap hari kena berlatih, Pakcik yang jaga instrument tu bagi bawa balik Clarinet untuk senang nak berlatih sendiri. Isi-isi form then bawak la balik. But bila hari Konvo tu makin dekat, rasa tak ada keyakinan langsung untuk perform dan tekanan makin besar bila Jurulatih nak adakan latihan dari pagi sampai malam sampai kena ponteng kelas. Ini tidak boleh jadi.....


Then i decide to tarik diri tapi dibantah keras oleh jurulatih tu. Fikir punya fikir, saya hantar Clarinet tu balik dan esoknya tak datang latihan dah. How loser i am. =,='


But masalah mula timbul sebab saya tak isi balik form peminjaman tu. Means dalam rekod, i'm not pulangkan balik that Clarinet. Dan the worse is, lepas dah habis Pesta Konvo tu, ada Clarinet yang tak cukup. 


Pakcik tu call cakap dalam rekod diorang Clarinet saya belum dipulangkan. OMG. Gila kau nak gantikan Clarinet baru yang harganya berpuluh ribu tu. Mana nak cekau duit. I try to explain yang saya dah pulangkan Clarinet tu tapi tak isi form balik. Try yakinkan Pakcik tu setiap kali dia call. Suruh dia cek balik nombor siri Clarinet tu ada ke tak.


Sampai satu tahap memang rasa nak berhenti u dah. Tak angkat call Pakcik tu. Hidup dalam keadaan yang sangat tertekan. But i know that saya tak bersalah. 


Lastly, i decide untuk biarkan benda tu berlalu sendiri. Kalau betul saya bersalah, mesti diorang akan masukkan harga Clarinet tu dalam hutang pelajar. But i'm safe. Alhamdulillah.


Time balik Langkawi hari tu, again, i make mistake yang tak disengajakan. Seminggu hidup dalam keadaan yang sangat tidak tenang. Sebab tu nak update blog pon tak ada semangat. But now, i realized that semua yang berlaku atas kehendak Ilahi. Mungkin ada hikmah disebaliknya.

Dan again, Alhamdulillah semuanya dah selesai.

Tak tahu semenjak bila, tapi sekarang ni saya lebih bersikap positif. Bila ada benda yang berlaku, semuanya saya fikir ada hikmah disebaliknya. Thank for someone yang banyak mengubah cara saya berfikir sekarang ni. Saya pegang kata kata dia.

 " Mungkin Allah tak bagi kita rezeki pada apa yang kita nak sekarang, dan mungkin rezeki kita ada dekat tempat lain. Think positive. "


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...