Followers

Luahan Seorang Anak Berkerjaya



My mom ada impian. Dia nak ada rumah besar yang bila anak-anak dia dah kahwin, semua boleh duduk sekali satu rumah. Harapan dia semoga semua anak-anak dia tak payah duduk jauh dan semua boleh tinggal dengan dia.

Rasanya setiap ibu mesti ada impian macam ni kan. Tak nak berpisah dengan anak-anak??

My sibling and me sangat rapat dengan mak. Masa kecil dulu, bangun pagi je cari mak dulu. Mak pergi mana semua nak ikut. Setiap benda semua nak cerita dekat mak. My mom memang bestfriend anak-anak dia. 

Bila masuk sekolah menengah dan U, semua duduk asrama tinggal yang bongsu je. Sejak my younger sister habis sekolah dan sambung belajar, mak tinggal dengan ayah berdua je kat rumah. Bila ayah keluar kerja, mak tinggal sorang. Rumah hanya akan meriah, bila anak-anak cuti sem je.

Masuk tahun 2015, alhamdulillah kakak aku dapat kerja tetap di Damansara. Dan aku kerja di Seri Kembangan. Dua-dua di KL. Adik aku sorang di UM dan sorang di Ipoh. Semua makin jauh dan makin jarang balik. Tapi selalu call mak untuk update aktiviti harian.

Bila aku call mak, dia selalu mengadu bosan duduk rumah sorang-sorang. Kadang-kadang tak boleh tidur bila ayah balik lambat. Setiap kali mak cakap macam tu, aku hanya mampu dengar je. Suruh mak tengok tv, kunci pintu dan jaga diri. Nak cakap macam mana lagi? Kalau ikutkan hati, masa tu jugak nak balik. 

Memang sayu, risau, sedih semua ada. Kadang-kadang aku rasa macam nak berhenti kerja, balik duduk kat rumah teman mak. 

Kadang-kadang aku jeles dengan kawan-kawan satu kampung. Walaupun diorang belajar tak tinggi dan hanya kerja kilang, tapi at least diorang dapat tinggal dengan parents. Tak payah merantau jauh-jauh.

Dulu ada seorang pakar motivasi cerita. Mak dia mengadu cakap jatuh basikal. Dia hanya suruh mak dia bangun dan teruskan perjalanan. Masa tu aku rasa dia tu teruk sangat. Tak kesian langsung kat mak dia. 

Tapi sekarang baru aku faham perasaan dia. Kita sebagai anak yang duduk jauh ni nak buat macam mana. Nak ajak mak duduk sekali kat KL, mak masih ada tanggungjawab pada ayah.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...