Followers

Guangzhou #3 : Makanan

Assalamualaikum..


entry sambungan dari Guangzhou #1 dan Guangzhou #2

sepanjang aku berada di Guangzhou selama 6 hari, kami makan di Restoran Abdullah..  orang Malaysia yang pergi ke Guangzhou biasanya pasti akan singgah di restoran ini sebab restoran ni menyediakan makanan muslim yang kena dengan selera kita.. (erkk..kena ke??)


ni la restoran Abdullah..


sepanjang kami makan di sana pasti ada orang Malaysia yang makan di situ jugak..  ada rombongan family, ADUN dari Terengganu, rombongan student USM dan ramai lagi..  di sana, kami diiberi 3 kali makan iaitu sarapan, makan tengahari dan makan malam.. sarapan akan dihantar di bilik hotel jam 8 pagi setiap hari..  (orang yang hantar makanan ni dah jadi alarm kami, bila dia datang ketuk pintu, baru kami bangun dari tidur..=)  hanya makan tengahari dan makan malam sahaja kami perlu pergi ke restoran ni..  


korang tengok mesti rasa macam sedap kan?? aku tengok pulak rasa mual..=____=


cantikkan teko kat tengah tu.. ambik bawak balik buat surveniur ok gak...


sepanjang 6 hari di sana menu yang kami dapat hanyalah rotate menu yang sama je..  menu yang disediakan memang banyak iaitu 6 lauk setiap kali makan tapi hari-hari mesti ada ikan masak stim dan kambing.. Guangzhou ni memang dia punye trademark ialah kambing...  orang sana memang suka daging kambing.... sate pun sate kambing je...



air pula air teh China.. air teh China ni tawar je sebab tidak guna gula tapi sangat baik untuk sistem penghadaman.. tapi biasanya kami akan suruh pekerja restoran tu tambah air sejuk, tak puas kalau tak minum air sejuk lepas makan.. 



ni mesti bukan pinggan aku, kalau pinggan aku penuh dengan lauk je..hihi


ni sarapan kami hari ke-3 (kalau tak silap) rasa mee sup ni macam lemak daging je..
bau dia......   adoiiiii...  semerbak..... 

masakan dekat China ni kebanyakkannya bau sangat la kuat...  dan sangat meloyakan...  ada sekali tu travel agent kami makan hotdog , bau dia....  nauzubillahhh .....


jika masakan di Malaysia mempunyai banyak rempah ratus, di China pun sama...  tetapi ada sejenis rempah yang diorang guna, rasa dia 'akan menyebabkan kita rasa lumpuh 1 mulut' ( ayat kawan aku).. can u imagine mulut lumpuh?? haha...  dia cakap sekali kita tergigit, rasa tu akan tersebar sampai seluruh mulut.. lepas tu terus tak de selera nak makan dah...  aku tak tahu la rasa macam mana sebab aku tak pernah tergigit..  last sekali bila semua tak tahan, dyorang request suruh tukang masak tak payah letak rempah tu dah.. settle!!




6 comments:

eyjalukman said...

wahh bestnyee pi guangzhou . tu cili ke? adoi besar gila . tak cm pedas plak kan . huhu

Unknown said...

syoknya dapat jalan2 kat sane..kte x penah pegi oversea

tupperware_merah said...

aku ni jenis cerewet gila bab mkn. dan aku tgk mknan tu mg macam memualkan. mknn rasa pelik mg akn buat aku muntah. -.-

Mawar Indah said...

kte pun 1st time g obesea..
tu yg excited terlebih..
tp baru3 hari kat sana dah rindu nak balik..huhu

Mawar Indah said...

susah la camtu..
kalau g sne mesti kurus nnt..hihi

Mawar Indah said...

a'ah..dyorg bole masak cili mcm tu je..
tapi tak amik pon..
kwn ckp xpedas..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...